VII JORNADES DE LA INCLUSIÓ SOCIAL A VILANOVA I LA GELTRÚ

ELNA ha assistit com cada any, a aquestes Jornades que aquest any ens han deixat estorades pel seu excel·lent nivell, amb una sèrie d’experiències on es veu com l’art, en les seves diverses vessants, pot ser una eina poderosa d’inclusió.

La primera experiència que ens han presentat, és Artransforma, una entitat que des del 2009 promou, assessora i impulsa projectes artístics, socials, culturals i educatius. Música i dansa, des de les primeres edats amb les seves mares fins a orquestres integrades amb més grans, tota una gama de d’activitats molt engrescadores. La Queralt Prats, la impulsora i directora de l’associació i violinista, ens va explicar que “durant segles es va pensar que la creativitat era un do innat que posseïen només unes quantes persones, però ara sabem que la creativitat és un ingredient que tothom té i que es pot educar i potenciar. També sabem que per a algunes persones, la creativitat és una manera de ser i de viure, que ens dibuixa camins cap a un món millor, més just, amb més oportunitats, i més bonic. I aquesta fita ens apassiona.”

L’Associació Innerland Project, de Celrà, Girona, ens va explicar com fan dansa inclusiva: art, creació i diversitat. La Neus Canalias i en Francesc Ramírez ens van explicar com treballen per la difusió de la dansa inclusiva amb artistes amb i sense diversitat funcional. I vam poder gaudir d’una de les seves actuacions.

Després vam tenir una conferència sobre la participació cultural i inclusió social d’Antonio Ariño, catedràtic de Sociologia i vicerector de cultura i igualtat de la Universitat de València, que ens va parlar de forma crua i real sobre què s’entén per cultura i per inclusió social, com les desigualtats afecten la cultura de les persones, i com la intersecció cultural i social és un repte de la innovació per al foment d’una ciutadania activa.

Abans de la següent intervenció, ens van passar un vídeo de les converses Ted del Rio de la Plata, on la Cristina Domènech explica el seu projecte d’escriptura de poesia amb uns presos. Val la pena escoltar-lo: YouTube Preview Image
El grup de teatre del Club social Andana, de Mataró, ens va presentar una comèdia situada a l’antiga Roma; una obra d’improvisació amb persones en situació d’exclusió i/o aïllament social que té ja 7 anys d’experiència. Vam realment gaudir totes molt de l’obra que vam presenciar; el teatre està dinamitzat per l’educadora social Cristina Benesey i alguns actors ens van explicar la importància que havia tingut en les seves vides la implicació constant en aquest teatre on no hi ha argument escrit.

El grup Unicidart tracta de l’acompanyament en l’experiència creativa i artística de persones amb trastorn mental. És una col·laboració artística del taller El Bollidor d’Art, de Sitges i el Club Social El Turó, de Vilafranca del Penedès. Els participants van assistir al taller ,encara que no van voler pujar a l’escenari i els seus acompanyants, els artistes Jaume Aldabó i Manuel Ricardi, ens van fer les explicacions i van presentar un vídeo d’activitats i obra. L’exposició serà a la Biblioteca Joan Oliva de Vilanova fins el 8 de gener, us animem a visitar-la.

Tot va concloure amb una taula d’experiències molt interessants.

Felicitats a totes i tots els participants i els i les organitzadores per aquestes jornades d’alt nivell!

des. 03, 2017 | Categoria: Elna | Comentaris: cap