Opinions usuaris

COORDINADORA PEDAGÒGICA, INS Dolors Mallafrè de Vilanova i la Geltrú

“La nostra motivació per treballar la competència emocional dels alumnes i del professorat va sorgir observant que molts dels problemes de la societat actual tenen un fons emocional : incapacitat per controlar la impulsivitat, mala gestió de l’ira i la ràbia, aparició de conductes violentes ( verbals i físiques) i baixa tolerància a la frustració.

Els nostres objectius principals a l’hora de treballar les competències emocionals eren afavorir les relacions entre companys i amb un mateix, treballar la resolució positiva de conflictes, millorar l’autoestima i la seguretat personal de l’alumnat i així afavorir els seus aprenentatges.

Vam començar amb els tallers d’ELNA fa tres cursos, amb cinc sessions de 1.5 hores per cada grup de 1r i 2n d’ESO. Sempre hem treballat des de les tutories, amb la intenció que fer una mica l’efecte de taca d’oli a la resta del claustre. Les sessions s’han fet a l’hora de tutoria amb tots el alumnes i la tutora del grup. El que ha anat sorgint a les diferents sessions s’ha parlat a coordinació i també s’ha parlat a equips docents, això ha comportat que la informació del que fèiem anés arribant a tothom i s’anés integrant com un aspecte propi del centre. La demostració d’aquest interiorització es va confirmar en el fet que quan vam oferir un taller voluntari dedicat exclusivament al professorat la resposta del claustre va ser molt bona”

Sessió curs 19-20 INS D. Mallafré de Vilanova i la Geltrú.

COORDINACIÓ DE CICLE 1r, 2n  ESO Institut Joan Ramon Benaprès

“Som un centre que aquest curs hem prioritzat l’educació emocional amb els nostres alumnes. Hem treballat amb molta il.lusió amb l’associació ELNA , amb dos objectius molts clars: La cohesió de grup i l’autoestima, buscant la cabuda de tothom.Ha estat, en la meitat de cursos (donada la situació que el curs ha esdevingut), un treball de tres sessions que han sigut molt positives i molt interessants. Els alumnes s’han mostrat participatius. S’han expressat i han intentat millorar el seu benestar amb ells mateixos i amb el grup en general.Les activitats han estat enriquidores, atenent al coneixement de les intel.ligències múltiples, reforçant així la seva autoestima i  acceptant la diversitat alhora tan positiva.S’ha creat el vincle de confiança entre ells i s’ha pogut reforçar la autoimatge i l’acceptació dels altres tan important amb aquestes edats, valorant-se entre ells.En conclusió, considerem que aquestes sessions són necessàries tant a nivell personal com grupal per retrobar els valors de respecte, acceptació i valoració personal.”

Sessió 1r ESO IES J.R. Benaprès de Sitges.

FORMACIÓ DE PROFESSORS IES J.R. BENAPRÈS DE SITGES.

Soc mare d’un noi que fa 2n d’ESO a un institut de Vilafranca del Penedes, i com me n’alegro que feu aquesta formació als instituts, tan de bo tots veiessin aquesta necessitat, ja que no estem gaire contents al nostre institut pel sistema encara tan tradicional. Enhorabona per la tasca!! Hauríeu de difondre-ho a més instituts!!

Gràcies!!

“SÉ ESCOLLIR EL CAMÍ ADEQUAT”

En una de les sessions d’educació emocional que fem a una escola de Cubelles, una nena de 6è em va arribar a l’ànima quan
al definir en una estrella les seves principals qualitats, va escriure: “Sé escoger el camino apropiado”. Abans d’anotar aquesta frase em va explicar la importància que per ella tenia fer bones eleccions a la vida!, ho deia amb una fermesa, claredat i maduresa excepcionals.. Sempre podem aprendre molt dels infants, és necessari ampliar la mirada per rebre els bonics missatges que tenen per donar-nos.

fiker 2 001

Mercè Camps. Associació Elna.

MARES/PARES:

“He après a actuar d’una altra manera davant d’una situació conflictiva, sense tanta autoritat i amb més paciència i creativitat” (família CEIP Ginesta, Vilanova).

“M’he sentit reconfortada i valoro molt el fet de controlar les meves emocions, és molt important vers els meus fills.” (família CEIP Ginesta, Vilanova).

“En quant als meus fills, els he donat més responsabilitat i m’han sorprès gratament” (família CEIP Ginesta, Vilanova).

“Els meus nens ara, segons com actuo o la cara que tinc em demanen què passa, aleshores ho explico i tot canvia a millor i com em trobo, la meva reacció..” (família CEIP Ginesta, Vilanova).

“M’esforço molt més en deixar tot el què faig en un moment donat per escoltar els meus fills i marit amb tota l’atenció, i així ells s’obren més a explicar les seves emocions. Quan tots som a casa es respecta més el torn de paraula i no es crida tant.” (família CEIP Ginesta, Vilanova).

“ He après a controlar les meves emocions respecte la meva filla, a escoltar-la més i a jutjar-la menys” (família CEIP Ginesta, Vilanova).

“He notat canvis a nivell personal a l’hora de gestionar les emocions, ara penso més les coses, el perquè de cada reacció. Intento no ser tan impulsiva”(mare CEIP Barrachina, Sitges).

“He notat canvis a l’hora de comunicar-me amb els fills; intento ser més pacient i tenir una visió més empàtica quan s’enfada o plora o no vol fer alguna cosa..” ”(mare CEIP Barrachina, Sitges).

“He gaudit molt i han estat quatre sessions que s’han fet curtes i positives, amb dosis d’emoció i aprenentatge” (família CEIP Les Vinyes, Sant Cugat Sesgarrigues).

FORMACIÓ MESTRES – DIRECTORS/ES:

“El que més m’ha agrada es quan s’ha parlat de situacions viscudes, s’han explicat maneres de fer, de tractar els conflictes entre alumnes i com companyes han explicat la seva posada en pràctica, doncs són situacions que es viuen diàriament dins de l’aula i es poden posar en funcionament amb facilitat.” (Directora Escola Margalló, Castelldefels).

“M’ha agradat molt com s’han plantejat les sessions, l’educadora d’Elna les ha fet properes i ha transmès conceptes que et fan reflexionar no només com a mestra sinó com a persona” (Formació al Moviment de Renovació Pedagògica, mestra assistent).

VALORACIÓ MESTRES ELS TALLERS A LES ESCOLES:

“Les dinàmiques i eines ofertes per Elna als tallers amb els alumnes es poden seguir aplicant en altres moments dels curs, adaptant-los a les necessitats del grup.”

NENES I NENS:

“He après a ser lliure, a respectar i a ajudar”(3r primària).

“He après que no haig d’estar tan pendent de les coses.” (3r primària).

“He après que tots estem connectats, que no ens hem de guardar les coses, que hem d’ajudar a la gent.” (4t primària).

“He après que quan ens enfadem hem de parlar, explicar com ens sentim per dins i tranquil·litzar-nos.”(4t primària).

“He après a dir les coses amb calma i amb responsabilitat”(4t primària).

“He après a no tenir por que em critiquin i que no estic sola (6è primària).

“He après que tots estem connectats a la classe pel fil de l’amistat.”(6è primària).

“He après a sentir, a escoltar i a respectar” (6è primària).

FORMACIÓ PERSONAL DELS CDIAP VENDRELL I VILAFRANCA:

“ He obtingut recursos per a properes formacions que faré per famílies i mestres. He après a escoltar més els nens i ajudar-los a ser crítics”.

“He après a entomar a les famílies i els nens amb una altra mirada. Valorar els aspectes emocionals que moltes vegades es deixen de banda, també que les escoles poden adoptar una altra mirada dels nens i les seves famílies.”

“He après la importància de ser sensible amb les famílies que confien amb nosaltres.”

“El més rellevant és que puc i vull continuar aplicant la mirada sistèmica sobretot en la meva vida personal per a sentir-me més a gust amb mi mateixa (coherència).”